I Konferencja Regionalna we Wrocławiu – opis programu

W ramach projektu Ekologia Konstruktywnie na początku 2015 roku odbędą się trzy niezależne konferencje dla grupy docelowej: administracji publicznej, architektów, urbanistów, przedsiębiorców. Dodatkowo  przeprowadzone zostaną sesje warsztatowe dla najmłodszych.

Pierwsze ze spotkań odbędzie się 5-6 marca 2-15 roku we Wrocławiu. Jeden nocleg podczas tych wydarzeń opłaca organizator. Dla uczestników przewidziano też wyżywienie podczas spotkań.

Pierwsza z konferencji poświęcona będzie zagadnieniom planowania przyjaznego miasta. Towarzyszyć jej będą sesje warsztatowa, posterowa, panele dyskusyjne.

I Konferencja Regionalna, Planowanie miasta przyjaznego, rozwój miejski, zarządzanie, gospodarowanie nieruchomościami i mieszkalnictwo

1 Dzień:

Mając na uwadze nadrzędny cel przyświecający projektowi, tj. propagowanie wiedzy w zakresie praktycznego, skoordynowanego i holistycznego wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju przez poszczególne grupy docelowe, oraz w zakresie rozwiązań dotyczących konstruktywnej interakcji, współzależności i współdziałania wymienionych grup, konferencję zainauguruje krótka interakcja uczestników spotkania wraz z dziećmi biorącymi udział w równoległej sesji warsztatowej.

Po przywitaniu uczestników i krótkim wprowadzeniu w temat konferencji dzieci zwrócą się do ekspertów z pytaniami typu: „Co to jest zrównoważony rozwój?”, „Dlaczego ten temat jest ważny?”, „Czy zrównoważony rozwój to to samo, co ekologia?”, „W jaki sposób w codziennym życiu mogę wpływać – pozytywnie lub negatywnie – na zrównoważony rozwój?”, „Co to jest zrównoważony transport?” itp. Celem tej kilkunastominutowej interakcji jest wprowadzenie dzieci w tematykę językiem dla nich przystępnym, a więc prostym i zrozumiałym, co jednocześnie pozwoli wszystkim uczestnikom uporządkować pryncypia poruszanych zagadnień, bez stosowania literacko-urzędniczego słownictwa.

Sesja wykładowa

Cztery moduły wykładowe dla grup celowych poruszające jeden z podtematów dotyczących zrównoważonego rozwoju terenów zurbanizowanych:

  1. Wprowadzenie do omawianej tematyki
  2. Seria wykładów wyselekcjonowanych ekspertów z danej dziedziny
  3. Dyskusje panelowa z ekspertami oraz przedstawicielami grup celowych
  4. Podsumowanie

Sesja warsztatowa

Równolegle do sesji wykładowej odbywać się będzie sesja warsztatowa przeznaczona głównie dla ok. 30 dzieci w wieku 7-13 lat z lokalnej szkoły podstawowej. Przygotowane zostaną specjalne gry i zabawy „z ekologią na ty”, moderowane przez wyspecjalizowanego metodyka/trenera. Przewiduje się wspólne świadome budowanie przestrzeni zurbanizowanych wspomagane przez prace plastyczne, gry ekologiczne, spacery ekologiczne – wszystko w atmosferze wspólnej zabawy edukacyjnej.

Rozwiązując zadania ekologiczne w formie gier i zabaw edukacyjnych pierwszego dnia konferencji, dzieci postarają się rozwiązać konkretne zadanie planistyczne, wcielając się w trzy różne role (odpowiadające grupom docelowym).:

  • Jestem tym, który decyduje – dziecko w roli samorządowca (decydenta, urzędnika) odpowiada na pytanie „Co bym zadecydował, gdyby to ode mnie zależało?”
  • Jestem tym, który buduje – dziecko w roli inwestora/przedsiębiorcy odpowiada na pytanie „Co bym zbudował, gdyby to ode mnie zależało?”
  • Jestem tym, który projektuje – dziecko w roli architekta/urbanisty odpowiada na pytanie „Co bym zaprojektował, gdyby to ode mnie zależało?”

Rezultaty ćwiczeń ekologicznych dzieci przedstawione zostaną dorosłym w formie wykonanych prac, stanowiąc jeden z elementów sesji posterowej w drugim dniu konferencji.

Sesja posterowa

Związana z główną tematyką konferencji regionalnej stanowić będzie dopełnienie sesji wykładowej oraz okazję do swobodnej dyskusji między uczestnikami konferencji. Sesja ta będzie przedstawieniem dobrych praktyk z krajów Europy nt. zrównoważonego rozwoju zgodnie z tematyką wykładów regionalnej konferencji. Zasięg geograficzny krajów europejskich został tak podzielony, aby konferencje zyskały jak największy zasięg międzynarodowy. Średnio na jedną konferencję regionalną przypada 13 krajów Europy.

Selekcja dobrych praktyk zagranicznych zostanie przeprowadzona w ramach prac przygotowawczych do każdej konferencji. W tym zakresie wykorzystany zostanie potencjał Izby Architektów Rzeczpospolitej Polskiej, która dzięki wzajemnym umowom o współpracy ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich, Międzynarodową Unią Architektów (International Union of Architects), Radą Architektów Europy (Architects’ Council of Europe) i podobnymi organizacjami i korporacjami/samorządami zawodowymi, gwarantuje dostęp i dobór najlepszych praktyk w krajach Europejskich.

Ponadto, dzięki dużemu doświadczeniu Głównego Eksperta Tematycznego Projektu z Programem ds. Osadnictwa (Human Settlement Programme)Organizacji Narodów Zjednoczonych UN HABITAT nawiązany zostanie kontakt z tą organizacją, która dysponuje bazą dobrych praktyk w wybranych krajach Europy, zwłaszcza w kontekście raportu UN HABITAT z 2012 roku nt. zrównoważonego rozwoju w terenach zurbanizowanych UN System Task Team on the Post-2015 UN Development Agenda. Sustainable Urbanization. Thematic Think Piece.

Dobre praktyki zostaną szczegółowo udokumentowane i opracowane, a następnie zaprezentowane nie tylko w postaci projekcji filmowej, sesjach posterowych, ale dodatkowo na stronie internetowej projektu oraz w publikacji końcowej. Dodatkowo, w trakcie prac przygotowawczych nagrane zostaną wywiady z wykładowcami i przedstawione w pełnej wersji, jako materiał filmowy na stronie internetowej Projektu, a także na nośniku DVD będącym załącznikiem publikacji książkowej EKOLOGIA KONSTRUKTYWNIE jako produktu finalnego projektu. Sesja posterowa uzupełniona zostanie także wystawą prac dzieci powstałych w ciągu całego dnia podczas warsztatów edukacyjnych.

2 Dzień (0,5 dnia)

Sesja interaktywna

Drugi dzień konferencji przeznaczono na sesję interaktywną dla grup celowych składająca się z następujących części składowych:

  1. Wprowadzenie. Przedstawienie konkretnego zadania do rozwiązania przez grupy celowe, dotyczącego jednej z głównych tematyk szczegółowych konferencji.
  2. Przedstawienie dobrych praktyk zagranicznych (dobranych w zależności od konferencji regionalnej i podziału tematycznego), jako stymulacja do działań holistycznych
  3. Dziecięca sesja posterowa. Ciąg dalszy głównej sesji posterowej wzbogaconej o przykłady integracji wypracowane na bazie podobnych zadań przez najmłodszych uczestników w pierwszym dniu konferencji. Dziecięcy – wolny od jakichkolwiek uwarunkowań środowiskowych punkt widzenia, uwidoczni łatwiejsze i pokorniejsze podejście do zadań wykonanych przez nie w sesji interaktywnej. Dziecięca sesja posterowa da szansę „dorosłym” na odnalezienie prawidłowego dystansu do własnej postawy i własnych egoistycznych celów.

 

Trójkąty zadaniowe – „Wejdź w moje buty”

Przewiduje się utworzenie kilkunastu 10 grup zadaniowych składających się z 9 przedstawicieli różnych grup celowych; 3 samorządowców/urzędników, 3 inwestorów/przedsiębiorców, 3 architektów/urbanistów. Utworzone w ten sposób zespoły będą miały za zadanie przeprowadzić analizę zależności, złożoności i konfliktu interesów oraz sprecyzowanie własnych celów.

Zamiana ról. Jest to kluczowy element tej sesji, który ma na celu zidentyfikowanie różnych celów i wypracowanie konsensusu oraz zdefiniowanie wspólnych wniosków. Istotnym elementem gry „Wejdź w moje buty” będzie dwukrotna zamiana ról, by w ten sposób zrozumieć sprzeczne często interesy adwersarzy. I tak np. architekt, zamieniając się miejscami z przedsiębiorcą/inwestorem, a następnie samorządowcem, będzie musiał każdorazowo spojrzeć na konkretne zadanie z innego punktu widzenia, bronić punktu widzenia danej roli i w ten sposób opracować każdorazowo optymalny scenariusz działań. Sesja będzie prowadzona/moderowana przez wykładowców.

Wypracowanie wspólnej strategii postępowania i przyszłych działań będzie wynikiem sesji interaktywnej.

Podsumowanie. Zamiana ról grup celowych pozwoli na opracowanie końcowych wniosków oraz stanowić będzie źródło dobrych praktyk dla końcowej publikacji Projektu. Tak wypracowane rozwiązanie konkretnego zadania nt. zrównoważonego rozwoju pozwoli grupom celowym na przeniesienie podobnych zachowań do codziennej praktyki w obrębie własnej grupy zawodowej.

I Konferencja Regionalna – tematyka

PLANOWANIE MIASTA PRZYJAZNEGO

  1. Nowa urbanistyka. Metody nowego podejścia do miejskiego planowania i zarządzania środowiskowego – rozwiązania, technologie i know-how.
  2. Wzmocnienie lokalnego potencjału w rozwiązaniach priorytetowych problemów środowiska miejskiego.
  3. Metody powtarzalności rozwiązań w nowym planowaniu urbanistycznym.
  4. Instytucje współpracujące w ramach nowego podejścia do planowania urbanistycznego w kontekście zrównoważonego rozwoju.
  5. Szeroko zakrojone zaangażowanie zainteresowanych stron w strategii rozwoju miasta.
  6. Wspólne rozwiązywanie problemów planistycznych poprzez procesy inkluzywne i ukierunkowanie na najbiedniejsze społeczności lokalne.
  7. Mobilizacja zasobów lokalnych i zaangażowanie.
  8. Ramy dla rozwoju i wspieranie instytucji realizujących zastosowanie nowej urbanistyki w praktyce.
  9. Uwzględnienie kwestii środowiskowych w planowaniu przestrzennym i zarządzanie.
  10. Instrumenty wdrażania celów UNEP Agendy 21 na poziomie miasta. Środowiskowy składnik Agendy Habitat, Deklaracji w sprawie miast i innych osiedli ludzkich oraz Deklaracji Milenijnej.

ROZWÓJ MIEJSKI I ZARZĄDZANIE

Rola zarządzania rozwojem miasta. Sposoby ograniczania ubóstwa miejskiego, zarządzania środowiskowego oraz upowszechniania informacji na poziomie lokalnym, krajowym i regionalnym. Ważność rozwijania wskaźników dobrego zarządzania miejskiego pod kątem dwóch zasadniczych celów. Pierwszym celem jest pomoc miastu w identyfikacji miejskich priorytetów zarządzania i oceny ich postępów, w jakości „życia miasta”, a drugi ma na celu rozwój światowego Indeksu Dobrego Zarządzania Miastem.

  • Partycypacja społeczna
  • Współpraca techniczna
  • Kształcenie i podnoszenie wiedzy
  • Legislacja dotycząca terenów zurbanizowanych, nieruchomości i zarządzania
  • Planowanie urbanistyczne i polityki miejskie
  • Współpraca pomiędzy miastami

GOSPODAROWANIE NIERUCHOMOŚCIAMI I MIESZKALNICTWO

Prawie miliard ludzi na całym świecie żyje dziś w slumsach, a światowi przywódcy ustalili określony cel w Deklaracji Milenijnej przewidujący złagodzenie ich położenia. Polityka mieszkaniowa w strategiach zrównoważonego rozwoju miasta ma szczególne znaczenie w ochronie praw mieszkańców, gruntów i własności oraz jest niezbędnym elementem w budowie organizacji społeczeństwa obywatelskiego.

  • Materiały budowlane i technologie
  • Mieszkania dla najuboższych
  • Polityka mieszkaniowa
  • Prawo mieszkaniowe
  • Grunty – własność i dzierżawy
  • Osiedla mieszkaniowe formalne i nieformalne
  • Renowacje budynków
  • Eksmisje

Niniejszy materiał został opublikowany dzięki dofinansowaniu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada wyłącznie Collegium Mazovia.

WARTO WIEDZIEĆ

report_img01

źródło: www.samsung.com

wheel of prosperity

źródło: State of the World's Cities Report 2012/2013